BørneSpecialisterne
  • Hjemmetræning til børn
    • Hjemmetræning – visioner i børnehøjde
      • Hvad er hverdagsrehabilitering
      • Indhold i konceptet
      • Teoretisk fundament
      • Dokumentation og kvalitetssikring
      • Målgruppe
        • Autisme og andre adfærdsrelaterede udfordringer
        • Cerebral Parese og andre neurologiske udfordringer
        • Syndromer og lignende udfordringer
      • Samarbejde
      • Specifikt træningsprogram – til jer, der træner efter andre metoder
      • Forløbet før start
  • Undersøgelse og andre ydelser
    • Undersøgelse og andre ydelser
      • Marte Meo
      • Ridning – Leg på Hesteryg®
      • Specifikt træningsprogram
  • Faglighed og viden
    • Faglighed og viden
      • Finmotorik og greb
      • Kognition og legeudvikling
      • Krop og motorik
      • Mundmotorik og spisning
      • Sansebearbejdning
      • Sprog og kommunikation
  • Kurser og uddannelse
    • SOS – Approach to Feeding – 2025
    • EVENT – Free online presentation of SOS – Approach to Feeding
  • Kontakt os
    • Kontakt os
      • Hvem er vi
      • Cookie- og privatpolitik
      • Privatlivspolitik
  • Priser
  • Send sikker mail til os
  • Søg
  • Menu

Faglige tilgange indenfor kognition og legeudvikling

I BørneSpecialisterne har vi erfaring i at træne og understøtte barnets kognitive udvikling fra de er helt små og op til skolealderen.
Vi benytter os ikke udelukkende af et koncept/metode/ tilgang, men vi kombinerer det, som er relevant for det enkelte barn.

Vi er bl.a. uddannede indenfor:

CAP – Cognitive Abilities Profile

En CAP-profil (Cognitive Abilities Profile) er et evidensbaseret redskab til struktureret data-indsamling, og en systematisk effekt-vurdering af børns kognitive udvikling. CAP er udviklet af Ruth Deutsch, børnepsykolog. CAP giver en grundig og struktureret gennemgang og idé om, hvad barnet har behov for at videreudvikle, og hvor, i sine kognitive processer, barnet evt. kan være udfordret. Der ses især på barnets ressourcer men også på barnets udfordringer. En CAP-profil udarbejdes altid i kombination med observation af barnet i leg og forskellige andre aktiviteter. Efter en indsats over en given periode, kan det være relevant at udarbejde et review i cap-profilen for at følge op på, om indsatsen har båret frugt, og om barnet har opnået målet samt klarlægge, hvad barnet ellers har behov for at træne.

Feuerstein

Feuerstein Basic 1 er målrettet børn i alderen 4 til 8 år. Metoden støtter op om at udvikle grundlæggende begreber, forøge kognitive funktioner, opbygge en indefra kommende motivation til læring og udvikle sociale og følelsesmæssige områder – at gøre yngre børn skoleparate. Fie Basic-programmets formål er at hjælpe børn med at etablere en aktiv tilgang til læring og udvikling.

Tactile FundaMental

Tactile FundaMental er kognitiv træning som bl.a. er inspireret fra medieret læring og viden om almindelige kognitive funktionsudfordringer i forhold til koncentrationsproblemer, impulsivitet, hyperaktivitet og grundlæggende perceptions-/sansemæssige udfordringer. Taktilt baseret kognitiv træning adskiller sig væsentligt fra sansestimulering. Der trænes og arbejdes aktivt og målrettet med at understøtte en aktiv og grundig informationsindsamling og  med samspillet med tænkning.

Visuel Perception

Visuel Perception betyder evnen til at opfatte, fortolke og forstå sanseindtryk gennem synet. Vi kan i BørneSpecialisterne foretage en TVPS, som er et test værktøj til at afdække visuelle analyse- og processeringsfærdigheder hos børn og unge i alderen 5-21 år. Testen er velegnet til børn og unge med kognitive, motoriske eller kommunikative funktionsnedsættelser.

Waldon Approach

Waldon Approach terapi er opkaldt efter teoriens skaber, neurologen Geoffrey Waldon. Metoden bygger på de erfaringer et normalt barn gør sig gennem tidlig leg fra 0 til 3 år. Metoden er diagnoseuafhængig og henvender sig til alle aldre, hvor det giver mening.
Waldon Approach terapi har til formål at give en række læringserfaringer gennem praktiske aktiviteter, såsom sortering, matching og opbygning af diverse elementer. Disse læringserfaringer skaber en ramme for barnet ved at træne alle de normale udviklingsstadier, som det kan have sprunget over i deres tidlige barndom. Waldon terapi er nonverbal læringsterapi , hvor man prompter og guider barnet gennem forskellige øvelser og leg. Barnet oplever ikke at fejle, da man hele tiden guider barnet hen til den rigtige løsning. Der er fokus på, at barnet udvikler sig gennem bevægemønstre. Disse fremmer egen motivation til at udforske omverdenen.

Sider

  • Cookie- og privatpolitik
  • Dokumentation og kvalitetssikring
  • Faglighed og viden
  • Finmotorik og greb
  • Hjem
  • Hjemmetræning – visioner i børnehøjde
  • Kognition og legeudvikling
  • Kontakt os
  • Krop og motorik
  • Kurser og uddannelse
  • Mundmotorik og spisning
  • Nyheder
  • Priser
  • Sansebearbejdning
  • Sprog og kommunikation
  • Tak for oplysningerne – Information om hjemmetræning
  • Tilmeld dig vores nyhedsbrev
  • Tilmelding til Sensory Profile
  • Tilmelding til Sensory Profile – fortsætter
  • Undersøgelse og andre ydelser
  • Vi ønsker mere information om hjemmetræning
  • Autisme og andre adfærdsrelaterede udfordringer
  • Faglige tilgange indenfor kognition og legeudvikling
  • Faglige tilgange indenfor spisning og mundmotorik
  • Hvad er hverdagsrehabilitering
  • Hvem er vi
  • Kan du genkende dit barn?
  • Marte Meo
  • Modulation – de specielle børn
  • SOS – Approach to Feeding – 2025
  • Sproglig udvikling
  • Cerebral Parese og andre neurologiske udfordringer
  • Dyspraksi – de klodsede børn
  • EVENT – Free online presentation “Understanding the complexity of feeding and eating”
  • Indhold i konceptet
  • Ridning – Leg på Hesteryg®
  • Taleudvikling
  • Alternativ kommunikation
  • Basale sanser
  • Forældre fortæller
  • Syndromer og lignende udfordringer
  • Teoretisk fundament
  • Faglige tilgange indenfor sansebearbejdning
  • Hørelse
  • Målgruppe
  • Sanseintegration – hvad er det?
  • Specifikt træningsprogram
  • Vejledninger til Hjemmetræning
  • Faglige tilgange indenfor sprog og kommunikation
  • Samarbejde
  • Forløbet før start
  • Specifikt træningsprogram – til jer, der træner efter andre metoder.
  • Privatlivspolitik

Categories

  • Hjemmetræning
  • Kursus
  • Uncategorized

Arkiv

  • oktober 2018
  • september 2016
  • august 2016
  • juli 2016
  • december 2015
  • oktober 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • november 2014

medicament generique https://www.acheter-levitra.net/marque-ou-generique.html marque ou generique ?

Firma oplysninger

BørneSpecialisterne ApS

Bronzevej 11
5250 Odense SV

Tlf: +45 3132 7070
www.børnespecialisterne.dk
kontakt@bornespecialisterne.dk

CVR. nr. 33867395

I finder os her

Copyright© og Privatlivspolitik

All rights reserved BørneSpecialisterne ApS

Læs vores Privatlivspolitik her

Børnespecialisterne.dk - powered by Enfold WordPress Theme
Scroll to top