Faglige tilgange indenfor kognition og legeudvikling
I BørneSpecialisterne har vi erfaring i at træne og understøtte barnets kognitive udvikling fra de er helt små og op til skolealderen.
Vi benytter os ikke udelukkende af et koncept/metode/ tilgang, men vi kombinerer det, som er relevant for det enkelte barn.
Vi er bl.a. uddannede indenfor:
CAP – Cognitive Abilities Profile
En CAP-profil (Cognitive Abilities Profile) er et evidensbaseret redskab til struktureret data-indsamling, og en systematisk effekt-vurdering af børns kognitive udvikling. CAP er udviklet af Ruth Deutsch, børnepsykolog. CAP giver en grundig og struktureret gennemgang og idé om, hvad barnet har behov for at videreudvikle, og hvor, i sine kognitive processer, barnet evt. kan være udfordret. Der ses især på barnets ressourcer men også på barnets udfordringer. En CAP-profil udarbejdes altid i kombination med observation af barnet i leg og forskellige andre aktiviteter. Efter en indsats over en given periode, kan det være relevant at udarbejde et review i cap-profilen for at følge op på, om indsatsen har båret frugt, og om barnet har opnået målet samt klarlægge, hvad barnet ellers har behov for at træne.
Feuerstein
Feuerstein Basic 1 er målrettet børn i alderen 4 til 8 år. Metoden støtter op om at udvikle grundlæggende begreber, forøge kognitive funktioner, opbygge en indefra kommende motivation til læring og udvikle sociale og følelsesmæssige områder – at gøre yngre børn skoleparate. Fie Basic-programmets formål er at hjælpe børn med at etablere en aktiv tilgang til læring og udvikling.
Tactile FundaMental
Tactile FundaMental er kognitiv træning som bl.a. er inspireret fra medieret læring og viden om almindelige kognitive funktionsudfordringer i forhold til koncentrationsproblemer, impulsivitet, hyperaktivitet og grundlæggende perceptions-/sansemæssige udfordringer. Taktilt baseret kognitiv træning adskiller sig væsentligt fra sansestimulering. Der trænes og arbejdes aktivt og målrettet med at understøtte en aktiv og grundig informationsindsamling og med samspillet med tænkning.
Visuel Perception
Visuel Perception betyder evnen til at opfatte, fortolke og forstå sanseindtryk gennem synet. Vi kan i BørneSpecialisterne foretage en TVPS, som er et test værktøj til at afdække visuelle analyse- og processeringsfærdigheder hos børn og unge i alderen 5-21 år. Testen er velegnet til børn og unge med kognitive, motoriske eller kommunikative funktionsnedsættelser.
Waldon Approach
Waldon Approach terapi er opkaldt efter teoriens skaber, neurologen Geoffrey Waldon. Metoden bygger på de erfaringer et normalt barn gør sig gennem tidlig leg fra 0 til 3 år. Metoden er diagnoseuafhængig og henvender sig til alle aldre, hvor det giver mening.
Waldon Approach terapi har til formål at give en række læringserfaringer gennem praktiske aktiviteter, såsom sortering, matching og opbygning af diverse elementer. Disse læringserfaringer skaber en ramme for barnet ved at træne alle de normale udviklingsstadier, som det kan have sprunget over i deres tidlige barndom. Waldon terapi er nonverbal læringsterapi , hvor man prompter og guider barnet gennem forskellige øvelser og leg. Barnet oplever ikke at fejle, da man hele tiden guider barnet hen til den rigtige løsning. Der er fokus på, at barnet udvikler sig gennem bevægemønstre. Disse fremmer egen motivation til at udforske omverdenen.