Finmotorik og greb
Den finmotoriske udvikling handler om hændernes og fingrenes funktioner. Det kan f.eks. omhandle: gribe/slippe, flytte ting fra hånd til hånd, tage fat i små ting og undersøge dem eller de fineste individuelle fingerbevægelser såsom pincetgrebet.
Vi møder ofte børn, som er forsinkede i deres finmotoriske udvikling. Der kan være mange årsager til forsinkelsen. Ofte har børnene fået en hjerneskade i fostertilstanden, under fødslen eller i den første tid efter fødslen. Andre børn er født med kromosomforandringer eller autismespektrumsforstyrrelser, som påvirker deres finmotoriske udvikling.
- Række målrettet og gribe fat i ting, som de gerne vil undersøge.
- Bevæge arme, hænder og fingre, fordi nogle muskler konstant har øget spænding eller nedsat spænding.
- Holde på skeen eller gaflen og føre den op til munden uden at spilde.
- Holde fast de rigtige steder og have styrke nok i hænderne/fingrene til at tage tøj af og på selv.
- Få fat i rosinen på bordet eller få låget af glasset med syltetøj.
- Holde på blyanten og tegne/skrive præcist.
Indsatsen hos familien kan f.eks. indeholde:
- Grundige observationer af barnet i forskellige aktiviteter samt mere specifikke undersøgelser for at klarlægge barnets ressourcer og begrænsninger. Herudover anvender vi også i nogle situationer forskellige tests. Vi stræber altid efter bedst tilgængelig praksis og bruger så vidt muligt standardiserede tests. bl.a. Movement ABC, Bayley Scales of Infant and Toddler Development og AHA.
- Funktionstræning, hvor helt specifikke færdigheder øves – gribe/slippe, række efter ting, holde fast, samarbejde mellem højre og venstre hånd, pincetgreb, holde på gaffel/ske/blyant og lign.
- Sansestimulering, især med henblik på at stimulere følesansen og muskel-led-sansen, så barnet bliver mere parat på at bruge hænder og fingre samt opnår en bedre kropsopfattelse.
- Aktiviteter som træner styrke, udholdenhed, koordination eller præcision for at øge forudsætningerne for at kunne klare nye udfordringer.
- Træning ud fra specialiserede tilgange såsom CIMT (Constrained induced movement therapy) og Habit (Hand-arm bimanual intensive therapy).
- Tilrettelæggelse af rammerne i dagligdagen for at øge barnets forudsætninger for størst muligt udbytte af indsatsen – indretning af rum, tilpasning af hjælpemidler eller møbler, spise- og skriveredskaber, udvælgelse af specifikt legetøj tilpasset barnets aktuelle niveau og lign.
- Vi prioriterer højt, at vi sammen laver løbende evaluering ift.: om opgaverne lykkes, om aktiviteterne stadig er sjove/meningsfulde og om vi er på vej mod målet.