BørneSpecialisterne
  • Hjemmetræning til børn
    • Hjemmetræning – visioner i børnehøjde
      • Hvad er hverdagsrehabilitering
      • Indhold i konceptet
      • Teoretisk fundament
      • Målgruppe
        • Autisme og andre adfærdsrelaterede udfordringer
        • Cerebral Parese og andre neurologiske udfordringer
        • Syndromer og lignende udfordringer
      • Samarbejde
      • Specifikt træningsprogram – til jer, der træner efter andre metoder
      • Forløbet før start
      • Lovgivning
  • Undersøgelse og andre ydelser
    • Undersøgelse og andre ydelser
      • Marte Meo
      • Ridning – Leg på Hesteryg®
      • Specifikt træningsprogram
  • Faglighed og viden
    • Faglighed og viden
      • Finmotorik og greb
      • Kognition og legeudvikling
      • Krop og motorik
      • Mundmotorik og spisning
      • Sansebearbejdning
      • Sprog og kommunikation
  • Kurser og uddannelse
  • Kontakt os
    • Kontakt os
      • Hvem er vi
      • Cookie- og privatpolitik
      • Privatlivspolitik
  • Priser
  • Søg
  • Menu

Finmotorik og greb

Den finmotoriske udvikling handler om hændernes og fingrenes funktioner. Det kan f.eks. omhandle: gribe/slippe, flytte ting fra hånd til hånd, tage fat i små ting og undersøge dem eller de fineste individuelle fingerbevægelser såsom pincetgrebet.

Vi møder ofte børn, som er forsinkede i deres finmotoriske udvikling. Der kan være mange årsager til forsinkelsen. Ofte har børnene fået en hjerneskade i fostertilstanden, under fødslen eller i den første tid efter fødslen. Andre børn er født med kromosomforandringer eller autismespektrumsforstyrrelser, som påvirker deres finmotoriske udvikling.

Forældre oplever f.eks. at deres børn kan have svært ved at:
  • Række målrettet og gribe fat i ting, som de gerne vil undersøge.
  • Bevæge arme, hænder og fingre, fordi nogle muskler konstant har øget spænding eller nedsat spænding.
  • Holde på skeen eller gaflen og føre den op til munden uden at spilde.
  • Holde fast de rigtige steder og have styrke nok i hænderne/fingrene til at tage tøj af og på selv.
  • Få fat i rosinen på bordet eller få låget af glasset med syltetøj.
  • Holde på blyanten og tegne/skrive præcist.

Indsatsen hos familien kan f.eks. indeholde:

  • Grundige observationer af barnet i forskellige aktiviteter samt mere specifikke undersøgelser for at klarlægge barnets ressourcer og begrænsninger. Herudover anvender vi også i nogle situationer forskellige tests. Vi stræber altid efter bedst tilgængelig praksis og bruger så vidt muligt standardiserede tests. bl.a. Movement ABC, Bayley Scales of Infant and Toddler Development og AHA.
  • Funktionstræning, hvor helt specifikke færdigheder øves – gribe/slippe, række efter ting, holde fast, samarbejde mellem højre og venstre hånd, pincetgreb, holde på gaffel/ske/blyant og lign.
  • Sansestimulering, især med henblik på at stimulere følesansen og muskel-led-sansen, så barnet bliver mere parat på at bruge hænder og fingre samt opnår en bedre kropsopfattelse.
  • Aktiviteter som træner styrke, udholdenhed, koordination eller præcision for at øge forudsætningerne for at kunne klare nye udfordringer.
  • Træning ud fra specialiserede tilgange såsom CIMT (Constrained induced movement therapy) og Habit (Hand-arm bimanual intensive therapy).
  • Tilrettelæggelse af rammerne i dagligdagen for at øge barnets forudsætninger for størst muligt udbytte af indsatsen – indretning af rum, tilpasning af hjælpemidler eller møbler, spise- og skriveredskaber, udvælgelse af specifikt legetøj tilpasset barnets aktuelle niveau og lign.
  • Vi prioriterer højt, at vi sammen laver løbende evaluering ift.: om opgaverne lykkes, om aktiviteterne stadig er sjove/meningsfulde og om vi er på vej mod målet.

  • Finmotorik og greb
    • Faglige tilgange indenfor finmotorik og greb
  • Kognition og legeudvikling
    • Faglige tilgange indenfor kognition og legeudvikling
  • Krop og motorik
    • Faglige tilgange indenfor krop og motorik
  • Mundmotorik og spisning
    • Faglige tilgange indenfor spisning og mundmotorik
  • Sansebearbejdning
    • Kan du genkende dit barn?
    • Basale sanser
    • Faglige tilgange indenfor sansebearbejdning
    • Sanseintegration – hvad er det?
      • Modulation – de specielle børn
      • Dyspraksi – de klodsede børn
  • Sprog og kommunikation
    • Sproglig udvikling
    • Taleudvikling
    • Alternativ kommunikation
    • Hørelse
    • Faglige tilgange indenfor sprog og kommunikation

medicament generique https://www.acheter-levitra.net/marque-ou-generique.html marque ou generique ?

Firma oplysninger

BørneSpecialisterne ApS

Bronzevej 11
5250 Odense SV

Tlf: +45 3132 7070
www.børnespecialisterne.dk
kontakt@bornespecialisterne.dk

CVR. nr. 33867395

I finder os her

Copyright© og Privatlivspolitik

All rights reserved BørneSpecialisterne ApS

Læs vores Privatlivspolitik her



Børnespecialisterne.dk - powered by Enfold WordPress Theme
Scroll to top