Sprog og kommunikation
Når et barns kommunikation er forsinket eller afvigende i forhold til den typiske udvikling, kan det have indflydelse både på barnets evne til at anvende sprog og på dets evne til at forstå sprog. Det kan være sprogets form såvel som indhold eller funktion, der fører til problemer med at kommunikere.
Problemer med talen og/eller sproget kan have mange forskellige årsager. Tale- og sproglige vanskeligheder kan være genetiske, eller de kan skyldes forskellige medfødte forstyrrelser som f.eks. Down Syndrom og Prader-Willi syndrom eller Autisme Spektrum Forstyrrelser. De kan skyldes motoriske udfordringer eller en udviklingsmæssig forsinkelse.
- Mit barn kom i gang med at pludre senere end andre børn.
- Det virker som om, mit barn har svært ved at forstå sprog.
- Mit barn kom i gang med at tale senere end typisk.
- Mit barn anvender ikke verbalt sprog.
- Mit barn virker til ikke at høre efter.
- Omgivelserne har meget svært ved at forstå mit barn.
- Mit barn virker ikke til at forstå ’spillereglerne’ i kommunikation – f.eks. turtagning, øjenkontakt, hvornår det er passende at sige hvad.
Vores indsats hos familien kan bl.a. indeholde:
- En observation af barnet i dets dagligdags aktiviteter og -lege og i samspil og samtale med forældre og eventuelle søskende. Hvordan opleves barnets kommunikative færdigheder i hverdagen – hvad er der af udfordringer – hvordan kommer de til udtryk – hvad har barnet sværest ved i forhold til kommunikationen – er der nogle kommunikative vanskeligheder, der gør, at barnet bliver frustreret.
- En undersøgelse af hvordan barnet kommunikerer – bruger det mimik, kropssprog og lyde – og vi ser på, hvor godt barnet forstår sprog.
- En undersøgelse af, hvor barnets udviklingsniveau er, og hvor det er på vej hen – Nærmeste UdviklingsZOne. Hvis det er relevant, anvender vi diverse tests. Testene kan være et vigtigt redskab til at følge barnets udvikling indenfor specifikke områder. Vi anvender bl.a. følgende tests: Bayley Scales of Infant and Toddler Development, One-Word ekspressiv- og impressiv ordforrådstest og LogoFova sproglyds- og inkonsistenstest.
- Vejledning i, hvordan man bedst støtter op omkring barnets kommunikative udvikling. Hvad er barnets bedste forudsætninger for at lære. Hvordan kommunikerer forældrene bedst med barnet, så det får så meget ud af samspillet som muligt – for ja, kommunikation læres i samspil med andre.
- Aktiviteter der øger forudsætningerne for at udvide barnets ordforråd – både de ord, barnet forstår, og de ord, barnet selv kan producere = impressivt og ekspressivt ordforråd.
- Udtaletræning af specifikke sproglyde baseret på P.O.P.T. modellen, f.eks. hvis /g/ og /k/ bliver til /d/ og /t/, så ’dukke’ bliver til ’gugge’ og ’tiger’ bliver til ’kier’.
- Specifikke øvelser til at træne automatiseringen af sprogets lyde og sammensætninger af lyde hos et barn med en verbal dyspraksi.
- Lydskelneøvelser, der træner forudsætningerne for at bearbejde og selv producere sproglyde.
- Inspiration og vejledning til forældre i, hvordan man bedst kommer i gang med at bruge tegn til tale.
- Hjælp til at opsætte og afprøve forskellige hjælpemidler, hvis det viser sig, at der er behov for det.