BørneSpecialisterne
  • Hjemmetræning til børn
    • Hjemmetræning – visioner i børnehøjde
      • Hvad er hverdagsrehabilitering
      • Indhold i konceptet
      • Teoretisk fundament
      • Målgruppe
        • Autisme og andre adfærdsrelaterede udfordringer
        • Cerebral Parese og andre neurologiske udfordringer
        • Syndromer og lignende udfordringer
      • Samarbejde
      • Specifikt træningsprogram – til jer, der træner efter andre metoder
      • Forløbet før start
      • Lovgivning
  • Undersøgelse og andre ydelser
    • Undersøgelse og andre ydelser
      • Marte Meo
      • Ridning – Leg på Hesteryg®
      • Specifikt træningsprogram
  • Faglighed og viden
    • Faglighed og viden
      • Finmotorik og greb
      • Kognition og legeudvikling
      • Krop og motorik
      • Mundmotorik og spisning
      • Sansebearbejdning
      • Sprog og kommunikation
  • Kurser og uddannelse
  • Kontakt os
    • Kontakt os
      • Hvem er vi
      • Cookie- og privatpolitik
      • Privatlivspolitik
  • Priser
  • Søg
  • Menu

Faglige tilgange indenfor sansebearbejdning

Hos BørneSpecialisterne har vi en bred vifte af erfaring og uddannelse indenfor sanseintegration, sansestimulering, sansemotorisk træning m.m. Vi kigger på alle 7 sanser, alt efter hvad det enkelte barn har behov for.

Vores teoretiske tilgange bygges ud fra Jean Ayres teori (ASI) om sanseintegration, samt den nyeste teori udviklet af flere forskellige ergoterapeuter bl.a. Lucy Miller (SPD tilgangen), Anita Bundy, Winnie Dunn, Patricia og Julia Wilbarger.

Vi er bl.a. uddannede indenfor

Sensory Profile 1 & 2, Sensory Processing Measure (SPM/SPM-P)

  • Er begge undersøgelsesredskaber som giver et grundigt billede af, hvordan barnets sansebearbejdning reguleres. Efter undersøgelsen vil I få konkrete redskaber til, hvordan I støtter og hjælper barnet i hverdagen.
  • Begge redskaber indeholder spørgsmål, der skal besvares af barnets forældre, pædagoger og/eller andre, der er en del af barnets omgivelser.

Kliniske observationer af Anita Bundy

Vi kan observere barnet ud fra Kliniske Observationer, som er en række neuromotoriske opgaver, der sættes i forbindelse med den sanseintegrative funktion hos barnet.

Wilbarger Therapressure Programme med tilhørende sensorisk diæt

Wilbarger Therapressure Programme med tilhørende sensorisk diæt. Hos BørneSpecialisterne laver vi en vurdering af, om barnet kunne have gavn af et fuldt program med tilhørende sensorisk diæt. Vi afklarer med forældre og omgivelserne (institution, hjælpere og lign.)  ift., om de er motiverede og kan overskue at gennemføre det fulde program på nuværende tidspunkt, samt om det giver mening ift. den indsats, som ellers ligger ved barnet, da programmet fylder meget i en families dagligdag.

Wilbarger programmet er udviklet af den amerikanske ergoterapeut Patricia Wilbarger i samarbejde med datteren Julia Wilbarger. Wilbarger programmet er en intervention beregnet til børn og voksne med sensorisk intolerance (sensory defensiveness) – en tilstand med overreaktion på sensorisk påvirkning af et eller flere sansesystemer.
Wilbarger programmet består af 3 dele

  • Bevidstgørelse af klienten, baseret på grundig udredning.
  • Sensorisk diæt og dertilhørende dagsprogram.
  • Wilbarger metoden som består af to dele
    • DTPT – Dyb Trykbørstning og Proprioceptiv Teknik (børste og ledkompression).
    • OTT – Oral Taktil Teknik (sensorisk intolerance i og omkring munden).

Lydstimulering

Lydstimulering anvender vi f.eks. efter en sensorisk profil, hvor det viser sig, at barnet har svært ved at tolerere høje, uventede lyde. Det kan også anvendes til børn, der er lavt registrerende. Hos BørneSpecialisterne har vi erfaring med forskellige metoder. Lydstimuleringen skal implementeres på det tidspunkt, hvor det kan lade sig gøre i praksis i dagligdagen.

  • Auditiv Stimulation
    Kan anvendes til alle børn. Forældrene skal forberede sig på, at de skal anvende det i minimum ½ år og gerne op til et lille års tid. Hvis ikke programmet høres over en periode, vil barnet igen blive lyd følsom og indsatsen hermed spildt. Nogle børn hører det, når de sidder i deres autostol på vej til børnehave, nogle hører der i barnevognen, andre når de skal sove, som en hyggestund eller når de sover.
  • The Dreampad
    Den skulle have en god indvirkning på søvn og også tolerance for lyde. Kan også anvendes som en god hjernepause.
  • ILS – integrated listening system
    Der findes forskellige programmer, bl.a. et med sansemotorik. Barnet skal både høre lydstimulering og udføre motoriske aktiviteter på samme tid. Anvendes til børn der har nedsat kropsfornemmelse.

Vores fundament bygger på to tilgange, som begge samarbejder om at skabe troværdighed i forskning omkring sanseintegrations interventionen. Begge refererer til sanseintegrationsteori, men bruger forskellige betegnelser som sanseintegrativ dysfunktion (ASI) eller sensory processing disorder (SPD). ASI tager udgangspunkt i faktorer hos personen og færdigheder. SPD tilgangen tager udgangspunkt i krav til aktiviteten, kontekst og omgivelser.

Ayres påpegede allerede i 1972, at forudsætningen for, at barnet oplever en tilfredsstillende og succesrig deltagelse i aktiviteter, er afhængig af barnets evne til at agere med omgivelserne. Den evne er afhængig af hjernens evne til at bearbejde og integrere sanseinformationer.

Ayres udviklede teorien i 60’erne. Teorien støtter empirien ved at give en teoretisk forklaring på de forekomne problemer, der fandtes hos børnene. Ayres påviste at utilstrækkelig sansebearbejdning og sanseintegration i hjernen er årsag til flere motoriske-, indlærings- og adfærdsmæssige problemer. Ayres’s teori går i dag under navnet ASI.

Lucy Miller er ergoterapeut og har foreslået at ændre sanseintegrationsdysfunktion til sensory processing disorder (SPD) – Miller m.fl. 2006. Miller har ansøgt om at få SPD optaget som en specifik diagnose i den amerikanske DSM-V. Bliver den optaget der, bliver den sandsynligvis også optaget i IDC10

Miller deler SPD i tre undertyper. Sensory modulation disorder (SMD), sensory discrimination disorder (SDD) og sensory-based motor disorder (SBMD).

 

Litteratur

  • Ayres A. Jean (2005) Sanseintegration hos børn, 2. udgave, Hans Reitzels forlag København
  • Andersen, Lauritzen og Stockholm (2010), Ergoterapi og børn, 2. udgave, kap 3 og 9 (Bonke og Hass) Munksgaard Danmark
  • Bundy, Lane og Murray (2002), Sensory Integration Theory and Practice second edition, F.A. Davis
  • Lev Sanseligt
  • Motorisk usikre børn

Viden om sanseintegration og SPD

www.sinetwork.org

www.siglobalnetwork.org/index_en/index.html

www.pediatrictherapynetwork.org/

www.spdfoundation.net/

www.starcenter.us/

  • Finmotorik og greb
    • Faglige tilgange indenfor finmotorik og greb
  • Kognition og legeudvikling
    • Faglige tilgange indenfor kognition og legeudvikling
  • Krop og motorik
    • Faglige tilgange indenfor krop og motorik
  • Mundmotorik og spisning
    • Faglige tilgange indenfor spisning og mundmotorik
  • Sansebearbejdning
    • Kan du genkende dit barn?
    • Basale sanser
    • Faglige tilgange indenfor sansebearbejdning
    • Sanseintegration – hvad er det?
      • Modulation – de specielle børn
      • Dyspraksi – de klodsede børn
  • Sprog og kommunikation
    • Sproglig udvikling
    • Taleudvikling
    • Alternativ kommunikation
    • Hørelse
    • Faglige tilgange indenfor sprog og kommunikation

medicament generique https://www.acheter-levitra.net/marque-ou-generique.html marque ou generique ?

Firma oplysninger

BørneSpecialisterne ApS

Bronzevej 11
5250 Odense SV

Tlf: +45 3132 7070
www.børnespecialisterne.dk
kontakt@bornespecialisterne.dk

CVR. nr. 33867395

I finder os her

Copyright© og Privatlivspolitik

All rights reserved BørneSpecialisterne ApS

Læs vores Privatlivspolitik her



Børnespecialisterne.dk - powered by Enfold WordPress Theme
Scroll to top