Dokumentation og kvalitetssikring
Familiecentreret praksis og Empowerment – Vi vægter tværfagligheden højt og en samarbejdsproces mellem alle relevante parter er med til at muliggøre et meningsfuldt liv med bedst mulig aktivitet og deltagelse, mestring og livskvalitet med udgangspunkt i barnets livssituation.
Målsætningen er en dynamisk proces, hvor alle kender målene med rehabiliteringen, hvilket kan motivere til at opnå dem og dermed føre til større engagement, præstation samt øget velvære.
Familiecentreret praksis bygger på Carl Rogers værdier om klientcentreret praksis fra 1936, hvor familiens perspektiv er udgangspunktet for interventioner. CanChild har arbejdet med at udvikle familiecentreret praksis, der fokuserer på styrken i at tage udgangspunkt i barnets og hele familiens behov i rehabiliteringsforløb. Det er forældrene, der skal have ejerskab over processen, hvor barnets udvikling er betinget af et samspil mellem familien, aktiviteterne og omgivelserne. Som fagprofessionelle vil vi facilitere til et ligeværdigt samarbejde og muliggøre aktiv deltagelse i menings- og betydningsfulde aktiviteter.
Forældrene er eksperter på deres barn, og er derfor de vigtigste samarbejdspartnere for de fagprofessionelle, hvilket synliggøres i en international klinisk retningslinje og er i overensstemmelse med anbefalingerne fra Forløbsbeskrivelsen fra Socialstyrelsen 2019.
Dokumentation og kvalitetssikring er to vigtige parametre i vores hjemmetræning, fordi:
- Vi vil sikre positiv udvikling
- Vi vil gøre det bedst mulige
Dokumentation af træningen:
Til evaluering og dokumentation af træningen benytter vi forskellige måleredskaber
Fokusområderne vi aftaler med forældrene, sættes ud fra SMART-mål modellen, således de meget præcist kan defineres som opnået eller ikke opnået. De dokumenteres og vurderes også ud fra VAS-skala, en deskriptiv kvalitativ effektmåling, sammen med en statusbeskrivelse både før og efter træningsperioden.
Vi optager også løbende video, som sammen med den kvalitative måling, er med til at dokumentere effekten af vores træning og de mål, som familien arbejder med at opnå for deres barn.
F-ord
består af seks fokusområder, der understøtter børns udvikling og trivsel og beskriver forskellige aspekter af et barns liv, som er vigtige elementer at have fokus på i indsatser for børn og unge med funktionsnedsættelser.