Faglige tilgange indenfor spisning og mundmotorik
Hos Børnespecialisterne har vi stor erfaring med at undersøge, behandle og give vejledning til børn med mange forskelligartede spise-og oralmotoriske vanskeligheder. Hvert eneste barn er helt unikt, og derfor går vi ikke frem efter standardiserede træningsprogrammer, men tilpasser indsatsen nøje til det enkelte barns behov.
Hos Børnespecialisterne benytter vi os ikke udelukkende af et koncept/metode/ tilgang, men vi trækker det ind, som er relevant for det enkelte barn.
Vi er bl.a. uddannede indenfor:
Castillo Morales konceptet (Neuromotorisk udviklingsterapi)
Castillo Morales konceptet:
Konceptet er udviklet af den argentinske speciallæge i neurologisk rehabilitering, Dr. Castillo Morales. Konceptet tager udgangspunkt i en kærlig og anerkendende tilgang til barnet, hvor barnets motivation er i centrum. Al hjælp og træning tager udgangspunkt i at barnet er aktivt deltagende.
Dr. Castillo Morales har udviklet på konceptet i hele sin karriere, og i 1971 åbnede han sin egen rehabiliteringsklinik i Cordoba, Argentina, med tværfaglige behandlinger efter konceptet. Konceptet er et anerkendt koncept, der udelukkende er baseret på videnskabeligt beviste teorier og tilgange.
Konceptet bygger på neurologien og er baseret på den viden, der findes om udviklingen af centralnervesystemet, dets plasticitet og dynamik, samt barnets udvikling i livmoderen og den naturlige senso-motoriske udvikling indenfor det første leveår. Gennem manuelle teknikker forberedes barnet til bevægelse ved at musklerne og de diagonale muskelkæder stimuleres med vibration, tryk, træk og modulering. Forældrene får derfor gennem enkelte teknikker et redskab til at stimulere, støtte og forberede barnet til at kunne bevæge sig eller opretholde en stilling. Behandlingen består ikke kun af specifikke tidsbegrænsede træningsøvelser, men indgår i alle daglige aktiviteter som en integreret del af barnets sociale liv, og som en integreret del i familiens liv og daglige aktiviteter.
Hvorfor Morales konceptet. Hele grundtanken med konceptet er, at man ikke kan se isoleret på et problem. Hvis et barn f.eks. savler meget, kan man ikke udelukkende arbejde med læberne og tungen, man må bl.a. også se på, hvordan barnet sidder og om det har fodstøtte mv.
Konceptet opdeles i tre områder:
- Neuromotorisk kropsterapi
- Orofacial reguleringsterapi
- Anvendelse af ganeplader
SOS-approach to feeding (Sequential Oral Sensory)
SOS-approach to feeding (Sequential Oral Sensory)
Konceptet er udviklet af SOS Teamet, som har hjemme ved Star institute, Denver Colorado. Teamet består af psykolog, læge, ergoterapeut, logopæd og diætist. Approach to Feeding programmet er en effektiv måde at løse problematisk spiseadfærd. Programmet har en sensorisk tilgang.
Forældre og omsorgsgivere til børn, der ikke vil spise, står over for en vanskelig udfordring. Da samspillet mellem vægtøgning og et barns oplevelse af mad kan være kompliceret, er det sjældent let at løse, når der opstår et spiseproblem.
SOS-fremgangsmåden anvender en tværfaglig teamtilgang, der vurderer “hele barnet”: organsystemer, muskler, udvikling, sanseintegration, mundmotorik, læring, kognition, adfærd, ernæring og miljø.
SOS Approach to feeding metoden fokuserer på at øge et barns komfortniveau ved at udforske og lære om de forskellige egenskaber ved mad. Programmet giver et barn mulighed for at interagere med mad på en legende, ikke-stressende måde, begyndende med evnen til at tolerere maden i rummet og foran ham/hende; derefter videre til at røre, “kysse” og til sidst smage og spise mad.
OPT (Oral Placement Therapy)
OPT (Oral Placement Therapy)
OPT er et amerikansk koncept udviklet af TalkTools®. Konceptet er udviklet med henblik på, at forældre selv kan træne deres barn under vejledning af en uddannet OPT – terapeut.
Konceptet er inddelt i forskellige hierarkier, som barnet skal igennem for at udvikle forskellige færdigheder. I OPT arbejder man ud fra teorien om, at vores mund fungerer som akrobater, hvor kæben skal være stabil, før læberne og tungen kan bevæge sig.
I træningen er der særlige træningsredskaber, som alle er udviklet til at træne helt specifikke funktioner.
I sugerørshierarkiet træner hvert enkelt sugerør en specifik funktion i tungen og læberne og i fløjtehierarkiet er hver fløjte udviklet til at træne specifikke lyddannelser. Et sugerør er derfor ikke bare et sugerør. Det kræver en grundig analyse at finde frem til, hvilket sugerør barnet skal starte med, og hvordan træningen samtidig underbygges af andre metoder indenfor OPT.
Et træningsprogram vil oftest indeholde øvelser til:
- Sensorisk stimulation.
- Spise og drikke.
- Oral placering af mad.
- Lyde og udtale.
F.O.T.T. (Facial Oral Tract Therapy = ansigt-mund og svælgterapi)
F.O.T.T. (Facial Oral Tract Therapy = ansigt-mund og svælgterapi)
FOTT konceptet er udviklet af den tyske logopæd Cay Coombes og anvendes til at undersøge og behandle ansigt mund og svælg i forbindelse med dysfagi.
Dysfagi er et symptom ved mange sygdomme og tilstande. Der kan være mange årsager til dysfagi. Dysfagi kan skyldes skade i muskler og væv, som styrer normal tygge- og synkefunktion, men symptomerne kan også skyldes anatomiske forandringer i de strukturer, som indgår i tygge- og synkefunktionen. Ligeledes kan psykiske problemer være årsag til dysfagi.
Formålet med FOTT behandling er at træne/genoptræne barnets evne til at spise, drikke og kommunikere, samt hindre komplikationer som synkeproblemer, bidereflekser og sensibilitetsforstyrrelser. FOTT konceptet er udbredt gennem Kay Coombes, som har udviklet konceptet gennem klinisk praksis. Konceptet bygger på klinisk erfaring primært fra Terapizentrum Burgau, hvor konceptet i praksis viser meget positiv effekt. I behandlingen indgår kontinuerligt en klinisk undersøgelse.