top of page
Barn handicap madlavning - Børnespecialisterne.jpg

Skoleparathed

Skoleparathed refererer til et barns fysiske, kognitive, sociale og emotionelle forberedelse til at kunne begynde i skole. Det handler om, hvorvidt et barn har de nødvendige færdigheder og ressourcer til at kunne håndtere skolegangens krav og udfordringer. Skoleparathed er ikke kun relateret til færdigheder som at læse eller skrive, men også til barnets evne til at indgå i sociale relationer, følge regler, være opmærksom og udholde længere perioder med koncentration.

Milo.jpeg

Der er flere aspekter, der indgår i skoleparathed

  • Kognitive færdigheder: Barnet bør have udviklet grundlæggende kognitive evner som at kunne koncentrere sig, huske og bearbejde information. Det er også vigtigt at få et vist kendskab til tal, bogstaver, former, farver og sproglig opmærksomhed ud fra barnets formåen.
     

  • Sociale færdigheder: Skoleparathed inkluderer evnen til at omgås andre børn og voksne, samarbejde, dele og vente på tur. Det handler om at kunne navigere i sociale situationer og forstå de normer og regler, der gælder i en gruppe.
     

  • Emotionel parathed: Barnet skal kunne håndtere sine følelser og udvise selvregulering. Det betyder, at barnet kan udholde frustration, vente på tur og udtrykke sine behov på en passende måde. Bede om hjælp og følge klassen struktur.
     

  • Fysiske færdigheder: Fysiske færdigheder som selvstændighed som f.eks. påklædning og toiletbesøg. Det at have styr på motoriske færdigheder er også vigtige for skoleparathed. Det er både det finmotoriske, som at holde på en blyant, åbne og lukke taske og penalhus, samt grovmotoriske aktiviteter og kropsbevidsthed.
     

  • Praktiske færdigheder: Barnet skal også have grundlæggende praktiske færdigheder som at kunne lytte til instruktioner, følge en rutine og lære at tage ansvar for sine egne ting.

Få værktøjerne til at blive skoleparat

  • Skoleparathed er en proces, hvor børn udvikler sig i forskelligt tempo og de forskellige færdigheder kan med fordel trænes inden skolestart og give barnet et større overskud til at starte skolelivet.
     

  • Et forløb hos Børnespecialisterne vil formes så det passer til det enkeltes barns behov og formåen. Som familie vil man få opgaver og redskaber til hvordan man kan øve og træne de forskellige aspekter.
     

  • Tilbuddet kan laves til børn der skal starte i almen og i specialskole
     

  • Et forløb vil bestå af 5 fysiske vejledninger a´2 timer fordelt over en periode her hos Børnespecialisterne.

bottom of page