Privatlivspolitik
BørneSpecialisterne vedr. behandling af personoplysninger
Version | 5 |
Dato | Oktober 2024 |
Antal sider | 12 |
Privatlivspolitik
Tak, for dit besøg på vores hjemmeside
Det er vigtigt for os, at vi beskytter og respekterer dit privatliv i forbindelse med, at du har valgt at bruge vores services.
Vores ypperste mål er at behandle dine personoplysninger forsvarligt og hensigtsmæssigt, så du kan føle dig tryg ved at bruge vores services.
Vi har høje etiske standarder og har fastsat interne procedurer, der sikrer, at vi behandler dine personoplysninger på bedst mulige vis.
I vores privatlivspolitik kan du læse vilkårene for behandlingen af dine personoplysninger og de rettigheder, du har i forbindelse med et samarbejde, et kommende samarbejde eller et ophørt samarbejde.
Har du spørgsmål eller kommentarer til vores privatlivspolitik – eller vil du gerne i kontakt med os i øvrigt, er du velkommen til at ringe.
Hvilke ydelser leverer vi
Vores virksomhed leverer Hjemmetræning, behandlingsforløb af børn, kurser og lignende.
Til brug herfor indsamler vi en række data om dig.
I skemaet nedenfor har vi uddybet, hvad vi indsamler, hvorfor vi gør det, hvad vi gør for at beskytte dine data, hvorfra vi indsamler persondataene og hvilke rettigheder, du har i den forbindelse.
Beskrivelse af behandlingsformer |
Formål: Henvendelse med henblik på hjemmetræningsforløb
Hvilke oplysninger: Navn, bopæl, telefon, mail, køn, CPR.nr, sundhedsoplysninger Lovgrundlag: Artikel 9. stk. 2, b, artikel 6, stk. 1b Opbevaring: 5 år, hvis godkendelse af forløb, ellers slettes data efter 6 måneder uden kontakt.
|
Formål: Kursusdeltager
Hvilke oplysninger: Navn, arbejdsplads, mail, telefon Lovgrundlag: Artikel 6 stk. 1, b og c Opbevaring: 5 hele regnskabsår |
Formål: Henvendelse med henblik på behandlingsforløb
Hvilke oplysninger: Navn, bopæl, telefon, mail, køn, CPR.nr, sundhedsoplysninger Lovgrundlag: Artikel 9. stk. 2, b og artikel 6, stk. 1b Opbevaring: Hvis behandlingsforløbet gennemføres, opbevares data i 5 hele regnskabsår. Ellers senest 2 år efter. |
Formål: Ansættelse
Hvilke oplysninger: Navn, bopæl, telefon, mail, køn, CPR.nr, børne -og straffeattest Lovgrundlag: Artikel 6, stk. 1b og databeskyttelseslovens §12, stk. 1, databeskyttelseslovens §11, stk. 2, 1 samt databeskyttelseslovens §8, stk. 3. Opbevaring: Hele medarbejderens ansættelsestid, slettes efter 5 år efter ansættelsesforholdets ophør.
|
Vi sletter dine personoplysninger, når de ikke længere er nødvendige
Vi laver en skønsmæssig vurdering for at se, hvornår vi ikke længere har brug for dine persondata. Når vi ikke længere har brug for persondataene i henhold til det formål, som vi indsamlede dem til, sletter vi dem.
Vi lægger bl.a. vægt på
- Hvor længe siden det er, vi havde en relation til dig som medarbejder, kunde, samarbejdspartner eller andet
- Om der har været dialog eller korrespondance siden da
- Om vi ved, at du kontakter os med jævne mellemrum, fx mens en bevilling behandles ved sagsbehandler, da vi gerne vil give dig så god en service som muligt.
- Hvilket ansvar, vi påtager os overfor dig og hvilket ansvar, vi risikerer i relation til vores rådgivning.
Nogle persondata skal vi opbevare i minimum 5 år af hensyn til lovgivningen, bl.a. Bogføringsloven. Det er for eksempel persondata til brug for udstedelse af fakturaer, så vi kan afregne skat og moms korrekt kunne dokumentere det over for myndighederne. Oplysninger omkring jeres faglige forløb med BørneSpecialisterne gemmes i et år, hvorefter oplysningerne slettes. Er der oplysninger i Dropbox slettes de umiddelbart efterfølgende, når et forløb afsluttes.
De oplysninger, som vi har modtaget ifb. Med fx en hjemmetræningsydelse, slettes når samarbejdet ophører mellem jer og BS. Der vil være enkelte oplysninger bl.a. samtykkeerklæringer, som gemmes i 5 år efter endt samarbejde med BS.
Det gør vi for at kunne varetage vores økonomiske interesser og retsstilling, hvis nogen måtte mene, at vi har handlet ansvarspådragende. I så fald skal vi kunne dokumentere, hvilke persondata vi har fået, hvilken aftale, der var indgået med kunden og hvad vi har gjort i forhold til kunden, så vi kan varetage vores interesser. Vi ’renser’ dokumenterne for de persondata, der ikke er nødvendige herfor.
Vi videregiver dine persondata i disse tilfælde
Vi sælger ikke, vi offentliggør ikke og vi viderebringer ikke på anden måde dine persondata til andre, medmindre:
- Det er nødvendigt for at vi kan udføre vores service overfor dig eller
- det er nødvendigt, for at vi overholder lovgivningen, eller
- du har givet os samtykke til det, eller
- det er nødvendigt at beskytte en samarbejdspartner eller en tredjepart (der er strenge regler i lovgivningen for at skulle videregive persondata på dette grundlag).
- det er som led i vores anvendelse af databehandlere, både i og uden for EU
Hvis det er nødvendigt. Vi samarbejder med udvalgte og betroede partnere om at levere vores service til dig, bl.a. samarbejdspartnere, som er tilknyttet eller skal tilknyttes jeres barn.
Til dem viderebringer vi de nødvendige persondata, således at vi samlet set kan levere vores ydelse til dig.
Det kan f.eks. være konkret rådgivning og information, som er nødvendige for at de fx kan levere den bedste vejledning i forhold til jeres barn.
Hvis du har givet samtykke. Vi videregiver relevante personlige persondata til enkeltpersoner fx samarbejdspartner, der skal tilknyttes jeres barn, hvis vi har dit samtykke.
Dit samtykke og dermed videregivelsen til vores samarbejdspartnere dækker blandt andet over, at vores samarbejdspartnere må kontakte dig fx med henblik på vejledning af jeres barn.
Du kan til enhver tid gøre indsigelse mod denne form for videregivelse.
Hvis vi videregiver dine persondata til tredjelande, har vi sikret os, at deres niveau for beskyttelse af persondata passer til de krav, vi har opstillet for os selv i denne politik og de krav, vi er underlagt i forhold til lovgivningen.
Du har mange rettigheder
I dette afsnit kan du læse, at du har en række rettigheder i forbindelse med vores behandling af dine persondata, blandt andet at du har:
Hvis du vil vide mere, eller udnytte dine rettigheder, beder vi dig kontakte os via kontaktpersondataene i bunden.
Ret til at få forkerte persondata rettet
Vi kontrollerer, at de persondata, vi behandler om dig, ikke er forkerte eller vildledende. Det gør vi ved at opdatere oplysningerne løbende, i takt med at vi får dem oplyst af jer som forældre, samarbejdspartnere eller kursister.
Du har ret til at få berigtiget (rettet) dine persondata, som vi er i besiddelse af.
Ret til at få indsigt i dine persondata og få udleveret kopi
Du har til enhver tid ret til at få indsigt i de persondata, vi har registreret om dig og få udleveret en kopi af persondataene.
Du kan også få oplyst formålene med behandlingen, hvor længe, vi opbevarer dine persondata, om vi foretager automatiske afgørelser (herunder profilering), hvem vi videregiver persondataene til og hvor vi har persondataene fra. Dette gælder dog ikke, hvis du allerede er bekendt med persondataene.
Vi gør opmærksom på, at retten til indsigt kan være begrænset af hensyn til beskyttelsen af andre personers persondata og til vores erhvervshemmeligheder.
Ret til at få slettet dine persondata
Du kan til enhver tid kræve at få slettet dine persondata, som vi er i besiddelse af. Hvis ikke vi længere har et formål med at være i besiddelse af persondataene, sletter vi dem hurtigst muligt efter din anmodning.
Ret til at kræve begrænsning af behandling
Du har til enhver tid ret til at anmode os om at begrænse behandlingen af dine persondata.
Ret til at gøre indsigelse imod behandling
Du har til enhver tid ret til at gøre indsigelse imod, at vi behandler dine persondata. Dette omfatter retten til at gøre indsigelse imod, at vi anvender persondataene med henblik på markedsføring. Vi vil hurtigst muligt tage stilling til din indsigelse, hvis du fremsætter en sådan.
Ret til at tilbagekalde samtykke
Du kan til enhver tid tilbagekalde det/ de samtykke, du har givet os.
Ret til at undgå profilering og at vi træffer automatiske afgørelser
Du har til enhver tid ret til at undgå, at vi laver profiler af dig og dine persondata eller træffer automatiske afgørelser.
Vi kan oplyse, at vi ikke laver profilering i vores virksomhed eller træffer automatiske afgørelser.
Klage
Vi gør alt, hvad vi kan, for at sikre, at dine persondata behandles betryggende og at dine rettigheder beskyttes optimalt og vi gennemgår regelmæssigt vores procedurer og håndteringen af persondata.
Hvis du mod forventning mener, at vi ikke behandler din henvendelse og dine rettigheder i overensstemmelse med lovgivningen, beder vi dig kontakte os, gerne pr. email med teksten ”klage” i emnefeltet.
Du kan skrive til os på kontakt@bornespecialisterne.dk
Vi vil da ekspedere din henvendelse til en overordnet medarbejder i vores virksomhed, således at eventuelle misforståelser og fejlopfattelser kan blive udredt.
Hvis du fortsat mener, at vi ikke behandler din henvendelse og dine rettigheder i overensstemmelse med lovgivningen, kan du klage til Datatilsynet via:
Datatilsynet
Borgergade 28
1300 København K
Telefon: 33 19 32 00
Kontaktoplysninger
Vores virksomhed BørneSpecialisterne, herunder Karoline Wæde Enevoldsen, er dataansvarlige, og sikrer, at dine persondata behandles i overensstemmelse med lovgivningen:
BørneSpecialisterne
Bronzevej 11
5250 Odense SV
kontakt@bornespecialisterne.dk
CVR nr. 33867395
Opdatering af denne Persondatapolitik
Vi opdaterer vores persondatapolitik, når vi vurderer, at der er behov for det. Det kan eksempelvis være, når vi udbyder nye services og produkter.