Indhold i konceptet
Træningen kan foregå gennem hele dagen. Der vil dog være afgrænsede tidsrum i løbet af dagen, hvor mere specifikke ting/øvelser trænes. Vi udarbejder, sammen med jer, et detaljeret træningsskema/dagsprogram, så træningen kan afstemmes med jeres barns dagsform, familiens øvrige aktiviteter og trivsel, samt ønsker om intensitet i træningen.
Træningsskemaet består af dagligdagsting som spisning, leg, bevægelse, træningslege mv., som alle målrettet udvikler specifikke områder.
Fordi BørneSpecialisternes hjemmetræning ikke består af hårde fysiske, repetitive øvelser, men tager udgangspunkt i en almindelig hverdag og barnets vigtigste element – legen, vil søskende derfor også kunne tilgodeses i træningen og endda medvirke positivt.
Alt foregår i tæt samarbejde med jer forældre, hvor I får viden og redskaber til bedst muligt at udføre træningen.
Der vil være et tæt samarbejde og dialog imellem jer og BørneSpecialisterne, således at I til hver en tid føler jer hjulpet og støttet i træningen.
Vi underviser jer i træningsmetoderne og giver jer grundlæggende viden om baggrunden for de konkrete metoder. Vi ønsker at give jer så meget viden og ballast som muligt, så I opnår et godt udgangspunkt for at udføre den daglige træning og lave tilpasninger undervejs.
Træningsmoduler
Det første træningsmodul - opstartsmodulet - er på 4 måneder, herefter er alle træningsmoduler på 6 måneder. Vi starter altid et modul med enten et opstarts- eller et evalueringsmøde, hvor vi aftaler, hvad I gerne vil have fokus på – hvilke mål I gerne vil arbejde med.
I vil modtage vejledninger af et fast team, som kan bestå af 2-3 fagpersoner, alt efter hvad I ønsker at træne.
Opstartsmoduler forløber sådan her:
Løbende moduler forløber sådan her:
Startmodul - De første 4. måneder
På den aller første vejledning i hjemmet – opstartsbesøg - aftaler vi hvad I gerne vil have fokus på i træningen - hvilke mål i gerne vil arbejde med. Det er dem vi kalder fokusområder.
Til dette anvender vi det internationale og validerede kvalitative redskab Canadian Occupational Performance Measure (COPM).
Vi tager udgangspunkt I jeres ønsker for træningen, men vi vil naturligvis bidrage med vores faglighed, så vi sammen ikke overser vigtige elementer eller træningspotentialer.
På opstartsbesøget optager vi også en basisvideo, som er en række klip af barnet i forskellige situationer. Basisvideoen vil vi bagefter gennemgå i et tværfagligt team, så der altid er mange øjne og faglige kvalifikationer til at tilrettelægge indholdet i træningen.
Vi har ikke et standard program til alle børn. Derfor har vi brug for at lære jeres barn at kende og lave en række undersøgelser, tests og observationer. Undersøgelserne kan f.eks. være sansemotoriske, finmotoriske, kommunikative, kognitive, mundmotoriske og perceptionelle mv. I vil måske ikke opdage, at vi undersøger og udfører forskellige test, da vi gør dette i leg ligesom resten af træningen.
Dette tager oftest 4 uger og først derefter, vil I have et træningspropgram, som vil dække hele jeres dag. Det betyder også, at I får tid til at integrere træningen, fordi vi ved, det kræver tid at lære noget nyt og blive dygtige til at varetage træningen på egen hånd.
Derefter udbygger og justerer vi løbende træningen på de efterfølgende vejledningsbesøg.
I får løbende vejledning fra et specialiseret team i at varetage hjemmetræningen. Vi vil give jer vejledning efter aftale, som typisk kan være 2 gange om måneden, hver 3. ugen eller 1 gang om måneden.
På vejledningerne vil vi gennemgå træningen i sammen jer og jeres barn, så træningen kan blive gradueret og justeret ind med nye lege og måder at gøre ting på, så jeres barn hele tiden opnår læring og udvikling.
Træningen bliver afstemt med dagsformen og Jeres families øvrige aktiviteter og trivsel, samt ønsker om intensitet i træningen.
Inden vi kommer og giver vejledning, opfordrer vi til, at I optager små videoklip af deres daglige træning – både det der går godt og det, der er svært. Det er nemlig med til, at vi kan forberede os endnu bedre og evt. nå at vende særlige udfordringer med en fagspecifik kollega. I er altid velkomne til at bede os se et videoklip igennem uafhængigt af et vejledningsbesøg, hvis I har brug for hjælp til konkrete situationer.
Hver 6. måned mødes vi alle igen til et evalueringsmøde, hvor vi evaluerer de fokuspunkter vi aftalte sidst og vi aftaler nye for den kommende periode.
Fokuspunkterne er vores fælles aftale, og der er derfor vigtigt, at vi løbende får fulgt op og tilpasset dem, så vi sikre der ikke bliver trænet noget jeres barn allerede har opnået eller ikke længere er lige så vigtigt som tidligere.
Ofte er det nogle af de samme ønsker og fokuspunkter for træningen, som også vil fortsætte ind i den kommende periode, men med dette "pitstop", giver det os mulighed for at lave nye aftaler og ændringer hvis dette er nødvendigt.
Efter hver evalueringen hjælper vi jer med dokumentation for jeres barns udvikling, hvor vi laver en statusbeskrivelse med tydelig beskrivelse og angivelse af udviklingen, som i kan vedlægge Tids- og faseplanen til kommunen.
Dokumentation af træningen:
Vi anvender Canadian Occupational Performance Measure (COPM): Et standardiseret redskab, til resultatmåling, baseret på et semi-struktureret interview og en struktureret scoringsmetode for at opfange ændringer i aktivitetsudførelsen over tid.
COPM udføres som et semistruktureret interview, der udgør rammen for en grundig samtale om barnets behov for hjælp og støtte i dagligdagen. Det er således jer, der udpeger de vigtigste fokusområder for træningen.
Vi anvender også SMART-modellen til aftale om målsætning.
SMART model:
- Specifikt – hvad vil du helt præcist opnå?
- Målbart – hvornår ved du, det er opnået?
- Attraktivt – hvorfor skal du kæmpe for det?
- Realistisk – er ressourcerne til stede for at opnå det?
- Tidsbestemt – hvad er tidsrammen for at opnå målet?
Sammen med SMART-modellen anvendelser vi VDS (Verbal Deskriptiv Skala) til udspecificering af, i hvilken grad aktiviteten/færdigheden er opnået.
Vi optager også løbende video, som sammen med de andre redskaber, er med til at sikre kvalitativ dokumentation af effekten på træningen.
BørneSpecialisternes hjemmetræning kræver som standard ikke speciel indretning af boligen. Generelle træningsredskaber (fx bolde, pøller, stabilitetsbånd, rullebræt, Therapressure Brush, redskaber til mundstimulation, legetøj mv.), som familien skal anvende i en kortere periode, udlåner vi løbende uden yderligere beregning for kommunen. Skal forældrene anvende træningsredskaberne i en længere periode, typisk i mere end 3 måneder, beder vi forældrene ansøge kommunen om bevilling af redskaberne.
Vi udlåner de mere generelle træningsredskaber, dels fordi det er godt for miljøet at genanvende/re-use, men samtidig med sikre vi også, at når forældrene efter en afprøvningsperiode ansøger om redskaberne, så har vi afprøvet dem og ved de virker.
I træningen kan der opstå et behov for særligt tilpassede eller personlige træningsredskaber (fx hjælpemidler, kropsbårne hjælpemidler, kommunikationshjælpemidler mv.), disse vil altid blive ansøgt om direkte ved kommunen uden forudgående afprøvning ved udlån.