Kurser og uddannelse
Sanseintegrationsbehandling - Baseret på viden omkring sanserne og deres funktion
Datoer
Mandag d. 11. november 2024 kl. 09:00 til onsdag d. 13. november 2024 kl. 16:00
Tilmeldingsfrist
Mandag d. 28. oktober 2024 kl. 12:00
Waldon Approach Kursus
Datoer:
Mandag d. 21. oktober 2024 kl. 08:30 til tirsdag d. 22. oktober 2024 kl. 17:00
Tilmelding senest:
Mandag d. 7. oktober 2024 kl. 12:00
Sensory Profil2
Datoer:
1. del: torsdag den 30. januar 2025 og
fredag den 31. januar 2025
2. del: mandag den 17. marts 2025 og
tirsdag den 18. marts 2025
Tilmelding senest:
Torsdag d. 16. januar 2025 kl. 17:00
Neurodynamik - teoretisk og praktisk kursus for ergoterapeuter, der arbejder med børn med handicap
Datoer:
Mandag d. 28. oktober 2024 kl. 09:00 til fredag d. 28. februar 2025 kl. 16:30
Tilmelding senest:
Mandag d. 7. oktober 2024 kl. 16:00
El-stimulation
Datoer:
Onsdag d. 20. november 2024 kl. 09:00 til 15:30
Tilmelding senest:
Fredag d. 1. november 2024 kl. 18:00
Temadage for fagpersonale
Marte Meo metoden i arbejdet med børn og unge
En temaeftermiddag med praksisnære redskaber til arbejdet med adfærd, kontakt og trivsel.
”Børn udvikler sig i relationer og den gode relation er hele fundamentet for barnets udvikling og trivsel”.
Marte Meo metoden er en videoanalysemetode, hvor fokus er på mestring og det der fungerer i samspillet. Metoden kan benyttes til alle aldre og problemtyper, fordi udfordringer ofte opstår, når vi utilsigtet kommer til at misforstå, over- eller undervurdere, ignorere eller skælde ud over barnets handlinger. Grundtanken i Marte Meo er, at Børn gør det bedste de kan. Al adfærd er kommunikation og vi skal se bag om denne og forstå hvad det er, barnet prøver at fortælle med sin adfærd.
Når der er adfærdsmæssige udfordringer omkring et barn, så er det de voksne, der skal i arbejdstøjet. Når man får viden om relationens betydning og konkrete redskaber, så bliver man i stand til at hjælpe barnet med en mere hensigtsmæssig adfærd, da barnet føler sig set og forstået.
Vi udvikler os i relationer og derfor kan vi ikke se isoleret på barnet. Det handler om, at vi som fagpersoner får viden og redskaber ifht. hvordan vi bedst støtter barnet i dets udvikling. Når vi styrker relationen, fremmer vi præstationen.
Kvaliteten af den kontakt børn og unge tilbydes er afgørende for deres udvikling og trivsel.
”Den seneste hjerneforskning har cementeret samspillets betydning for udvikling og trivsel, da vi ved at kvaliteten af den kontakt et barn tilbydes også får radikal betydning for hjernens udvikling”. (Gerhardt 2004, Fonagy m fl. 2010, Hart 2008) – Artikel af Jytte Birk Sørensen.
Formål med kurset: At få viden og inspiration til konkrete pædagogiske redskaber til arbejdet med børn og unge ud fra Marte Meo metoden.
Målgruppe: Pædagogisk personale i institutioner og skoler på almen og specialområdet.
Underviser: Malene Baun Riis, Speciallærer og Marte Meo Supervisor og Tanja Kjer, Specialpædagog og Marte Meo terapeut, BørneSpecialisterne.
Forplejning: Kaffe/te samt kage (ved afholdelse på Sædekildegård).
Antal deltagere: 20-40 (afhængigt af om temaeftermiddagen afholdes på Sædekildegård eller i institutionen/skolen).
Sted: Temaeftermiddagen kan enten afholdes i jeres institution, eller i vores rammer på Sædekildegård i Odense.
Indhold:
- Introduktion til Marte Meo metoden.
- Børnesyn set med ”Marte Meo briller”.
- Videoklip af eksempler på konkrete redskaber til det pædagogiske arbejde ifht. adfærd, kontakt og trivsel.
- Viden om udviklingsstøttende kontakt og dennes betydning for sund udvikling, trivsel og mestring.
Hvis dette emne kunne være relevant for jeres arbejdsplads, er I velkomne til at kontakte os for en forpligtet snak. Vi er fleksible og sammensætter gerne efter jeres ønsker og behov.