Børn med Cerebral Parese og andre neurologiske udfordringer
Vi møder mange børn med Cerebral Parese og lignende neurologiske funktionsnedsættelser. Nedenfor kan i møde Camille og Magne som begge er børn, vi har fornøjelsen af kende og hjælpe i træningen.
Træning til børn med Cerebral Parese og andre neurologiske udfordringer
For de yngste børn er det første store mål ofte at kunne komme omkring på egen hånd og kunne undersøge alle de spændende ting i verden. Det kan være en udfordring for børn med hjerneskade, særligt pga. for meget muskelstyrke eller for lidt. Her vil der ofte være en fysioterapeut og en ergoterapeut tilknyttet. Vi kan vejlede omkring den motoriske træning, så barnet kan øve sig på at holde sit hoved, rulle, krybe, kravle, stå og måske endda gå, samt vejlede ved evt. behov for hjælpemidler (kørestole, ståstativer, skinner, orthoser, korsetter mv.)
Samtidig vil vi have fokus på den finmotoriske udvikling hvor vejledningen kan handle om at lære barnet at holde om legetøj uden at tabe det, kunne spise med gaffel selv og finere præcision som at sætte ting sammen, tegne og meget mere.
Det har ofte også stor betydning for barnets hverdag og trivsel, hvordan det sanser sin omverden – sansebearbejdning. Nogle børn overstimuleres let og reagerer med gråd og være urolige, andre kan ikke tolerere høje og pludselige lyde, imens andre ikke mærker og har tilpas fornemmelse for sin egen krop. Hvis vi vurderer barnet har sensoriske udfordringer, sætter vi forskellige ting i gang f.eks. lydstimuleirngsprogrammer, tryg-børstning, daglige sensoriske aktiviteter og kompensatoriske tiltag.
Spisning kan være svært, og her vil en ergoterapeut kunne hjælpe barnet på vej med både træning og gode spiseredskaber. Det kan være fra at øve barnet i at spise kontrollerede smagsprøver, spise grovere konsistenser, drikke af glas eller sugerør til børn der skal lære at tygge hårde madvarer, tygge korrekt ude i siderne og bruge sin kæbe, læber, tunge i et optimalt samspil.
Barnet kan møde udfordringer ift. at kommunikere med sin omverden. Her vil familien kunne få råd og vejledning fra vores audiologopæd’er (tale-høre konsulenter), som kan vejlede f.eks. i forhold til sprog-, tale og alternative kommunikationsformer (f.eks. billedkommunikation eller talecomputer). Alle børn har “noget på hjerte” og vi skal finde frem til, hvordan børnene får mulighed for at udtrykke sig på lige netop det niveau, som de mestre.
Den kognitive udvikling vil ofte fylde mere jo ældre barnet bliver. Vi har ofte fokus på turtagning, fælles opmærksomhed, opmærksomhed og latenstid i opgaver, syn/synsfelt/CVI og visuelt overblik, forståelse af over- og underbegreber, forholdsord, tal, mængder, former og farver til mere komplekse kognitive færdigheder.
Fagpersoner I ofte vil møde:
- Ergoterapeut
- Fysioterapeut
- Logo- og audiologopæd (tale-høre konsulent)
- Psykolog