Børn med syndromer og lignende udfordringer
Vi møder mange børn med Downs syndrom og børn, som har både andre kendte og mere ukendte syndromer eller lignende udfordringer.
Træning til børn med Downs syndrom andre syndrom-lignende udfordringer
Fælles for børnene er ofte, at de enten er senere til eller har svært ved at komme igang med de motoriske milepæle som krybe, kravle, og gå, samt de mere finmotoriske aktiviteter som greb og spisning, fordi de har en lav muskelspænding og kan have bløde led. Vores fysio– og ergoteraputer hjælper børnene med at få øget styrke og stabilitet gennem lege og aktiviteter, som sikrer at barnet udvikler sig både grov- og finmotorisk.
Det har ofte også stor betydning for barnets hverdag og trivsel, hvordan det sanser sin omverden – sansebearbejdning. Nogle børn overstimuleres let og reagerer med gråd og være urolige, andre kan ikke tolerere høje og pludselige lyde, imens andre ikke mærker og har tilpas fornemmelse for sin egen krop. Hvis vi vurderer barnet har sensoriske udfordringer, sætter vi forskellige ting i gang f.eks. lydstimuleirngsprogrammer, tryg-børstning, daglige sensoriske aktiviteter og kompensatoriske tiltag.
Ofte har børnene også kognitive udfordringer på forskellige niveauer. Den kognitive udvikling kan styrkes på mange måder i hverdagens aktiviteter – når bare man ved hvordan. Det kan handle om at holde opmærksomheden – kortvarigt eller i længere tid, kende og skelne farver, former mængder, eller hjælpe barnet med at mestre mere komplekse kognitive strategier.
I nogle tilfælde bliver der også behov for specialpædagogisk rådgivning, til hjælp med positivt at fremme adfærd, så tandbørstningen, putning mv. ikke bliver en daglig kamp.
Barnet kan være forsinket i sin kommunikative udvikling , Nogle børn skal hjælpes med alternative kommunikationsveje som billedkommuikation, TTT, turtagning, øjenkontakt imens andre skal hjælpes til lyddannelsen og begrebsforståelse for at få et bedre talesprog. Alle børn har “noget på hjerte” og det skal vi fremme og hjælpe dem med at udtrykke – det handler om at finde præcis den måde, som det enkelte barn mestre at kommunikere.
Fælles for al træning er, at indsatsen løbende justeres og gradueres, så den passer til barnets udvikling og hele familiens ønsker.
Fagpersoner I ofte vil møde:
- Ergoterapeut
- Fysioterapeut
- Audiologopæd (tale-høre konsulent)
- Neuro-Specialpædagog
- Neuro-Speciallærer