Tale udvikling
Sprog og tale er to forskellige ting. Et barn kan have enten sproglige vanskeligheder eller talemæssige udfordringer, og det kan have problemer indenfor begge parametre.
Talen er den måde, vi siger lyde og ord.
Talen er blandt andet:
Artikulation – Hvordan vi producerer sproglyde med munden, læberne og tungen. Fx skal man kunne sige lyden /k/, for at kunne sige ’kage’.
Stemme – Hvordan vi anvender vores stemmelæber og åndedræt til at producere lyde. Vores stemme kan være kraftig eller svag, og den kan være lys eller mørk. Vi kan skade vores stemme ved fx at tale for kraftigt eller ved at hoste meget.
Prosodi – Rytmen og melodien i vores stemme.
Der er forskellige former for talemæssige vanskeligheder indenfor hvert af de ovenstående områder:
Fonologiske vanskeligheder – er der specifikke lyde, dit barn ikke kan udtale – erstatter det nogle lyde med andre (’dukke’ bliver fx til ’gugge’) – udelader det lyde (’bil’ bliver til ’bi’) – eller er det generelt bare svært at forstå, hvad dit barn siger.
Verbal Dyspraksi – har dit barn ikke pludret ret meget som spæd – taler det næsten udelukkende med vokallyde – er sprogforståelsen væsentlig bedre end det aktive sprog – har dit barn svært ved at imitere ord – har det svært ved at forme mundens bevægelser til sproglyde.
Dysartri – en motorisk taleforstyrrelse – har dit barn svært ved at styre og bevæge de muskler og organer, der bruges til at tale – er dets åndedræt påvirket – virker stemmen hæs/anstrengt – er dit barns tale langsommere end hvad der er typisk – virker talen monoton.
Dysfoni – er dit barns stemme altid hæs – har det problemer med at tale i længere tid ad gangen – er der ofte ømhed og træthed i stemmen.
Stammen og løbsk tale – en del børn stammer i løbet af den tidlige taleudvikling og holder op igen inden for nogle år (kaldet børnestammen) – hos små børn er symptomerne oftest mange stavelsesgentagelser, forlængelser af lyde og kortere eller længere blokeringer af lyde og ord.